måndag 13 juli 2009

När Kamprad behöver sig en make-over!


Ikea
är bra i alla lägen, tycker jag. Men man kan ju tröttna ibland.

Många av våra Ikeamöbler har fått sig en liten make-over. Som den här skohylla från Ikea, till exempel, som fått ny färg......



....... och två små sittkuddar.




Vi köpte den här köpmansdisken för en massa år sedan på Ikea i Sevilla, Spanien. Den var då mörkt antikbetsad. Nu är den vit och fin......




.... precis som det här skåpet i vår sons rum som egentligen är ett tv-skåp!


Vi hade runda nackkuddar från Ikea som jag tröttnade på. Detta tyget (givetvis från Ikea) tycker jag är fint, så jag sydde runda kuddfodral och band söta virkade snören runt om - mycket bättre, tycker vi!


Den här hyllan har oxå fått sig en omgång målarfärg. Det blev mycket fräschare, iallafall hemma i vårt badrum!




Avlastningsbänken fick jag i julklapp för säkert åtta år sedan. Vi hade tänkt göra oss av med den först men på med lite färg och voíla - som ny!



Den här hyllan är i björk från början, men jag ville inte att den skulle "synas" så mycket så den fick ju bli vit, som allt annat (som min käre mor brukar säga)!



Det här en billig pall, självklart från Herr Kamprads varuhus, som oxå den är målad. Såg på Tradera för ett tag sedan att någon villa sälja en exakt likadan med utropspris 198 kr. Oj, oj, oj!!! Köp inte sådant, måla själv istället! Det blir billigare (inkluderat målarfärg och bensin fram och tillbaka till Ikea) och det är ju roligt att göra något kreativt!!!!




Vi har två lampfötter på nattduksborden i sovrummet som var mörkt bruna innan. De sprayade jag och nu ser de ut så här:



Så när regnet öser ner, se till att ha pensel och färg hemma så är sommaren räddad :-). Så sparar ni lite semesterpengar också eftersom det är billigare att köpa målarfärg än nya möbler!

Kramar från mig!!

// Inredningsfrun

3 kommentarer :

Therese Wahlström sa...

Man kommer långt med lite färg! =) Du har verkligen hemtrevligt och mysigt, små söta detaljer här och var! Blir lite avundsjuk, här får ingenting var ifred för klåfingriga små fingrar *suck* så det mesta inom "räckhåll" plockas bort...
Kram kram

Jenny sa...

Hej!

Vad roligt att se vad du åsdadkommit med lite färg:) Var det länge sen du köpte hyllan? Tyckte den va så fin & så bra form på den.

Tack för en bra blogg!:)

Kram Jenny

Inredningsfrun sa...

Hej på Er!!! Ja, men vår lille son kommer u oxå få långa fingrar inom kort ;-).....

Kul att ni gillar bloggen, det värmer mitt hjärta!!!

Hyllan finns fortfarande kvar på Ikea, kommer inte ihåg vad den heter dock.

Kramar till er från mig!!!

// Inredningsfrun