lördag 22 augusti 2009

Säg cheeeees.....

..... cake!!!

Här kommer ett tips på en mumsig pannacotta-cheesecake som är superlätt att göra och svänger ihop den på tio minuter.

Jag har använt mig av björnbär och hallon (men det går ju att slänga i något annat oxå så klart) och det ger en härlig brytning mot den söta pannacottan.


Inredningsfruns godaste pannacotta-cheesecake

Till botten:
  • 24 st oliv-digistivekex (jag gillar MYCKET botten, ta halva mängden annars. De digistivekexen som bakas med olivolja är supergoda, men ta vanliga om du har det hemma)
  • 100 gr smält smör
Till Fyllning:
  • 200 gr Philadelphiaost naturell
  • 3 dl grädde (jag tar Mildas 20% grädde, funkar lika bra som den 40%)
  • 3 st gelatinblad
  • 2 msk vaniljsocker (beror på hur söta bär du använder)
  • 1 dl socker
  • ca 250 gram bär (jag tog hälften björnbär och hälften hallon) + några till garnering (jag fick inga över för de stoppade jag direkt i munnen!!!)
* Smält smör och smula ner digistivekex direkt i kastrullen (ingen onödig disk!!). Kör med stavmixer tills allt är blir slätt. Tryck ut i en springform och ställ kallt.

* Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Sjud grädde, socker och vanlijsocker i en kastrull tills sockret löst sig. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i kastrullen med grädden. Vispelivispa lite grand.

* Mixa bären och blanda ner philadelphiaosten, mixa igen! Blanda ned grädden i bär-röran (provsmaka!!) och kasta ner i pajformen.

* Ställ kallt i ca tre timmar (vi åt vår efter två timmar och det funkar oxå). KLART!!!

Ät och njut och tänk på att vi snart kan dölja vårt lekamen i stora bylsiga tröjor och termobrallor igen!!!

Lyckat till!!

Kramar från mig till Er!!

// Inredningsfrun

Pssssst...... Grundreceptet har jag hittat i en tidning, men som vanligt så har jag tagit bort, lag till och modifierat efter min smak. Så Ni kan ju självklart göra likadant. Hittar ni på någon rolig smak-kombination så maila den gärna till mig, så blir jag ( å maken) glad!!!

Inga kommentarer :