lördag 25 september 2010

Recept !!!


Men hej å hå vilken uuuuuuuuuunderbar morgon!!! Kanske är det för att solen lyser och vädret är alldeles ljuvligt. Kanske är det för att vi snart ska packa in oss i bilen och och åka in till stan och mysa. Kanske är det för att livet just nu är lite mer härligt än vanligt. Kanske är det för att vi precis bokat en resa till...... Kanarieholmarna!!!! TJOHOOOOOOOOOOOOOO!!!!!

Vi har inte varit utomlands sedan... ja... typ 1850 ... så det var hög tid!! Vi hade egentligen tänkt åka vid nyår men då är jag ju ganska så preggers, så då går det ju inte. Å nu passade det med skola och jobb!!! Dubbelt tjohooooooooooo!!
Life is goooooood :)!!!

Idag bjuder jag er på receptet på mumsigaste kakorna som ni har frågat om!! Varsågoda!!

KRAM å trevlig helg

// Inredningsfrun å lööööööhhhöööööjligt nöjd :)


Världens Godaste Chokladknäcksnittar

ca 16 kakor

125 g rumsvarmt SMÖR!! (inte margarin, då får man aldrig till den knäckiga smaken)
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

ca 50 g mörk choklad till garnering

Värm ugnen till 175 g.
Vispa smör och socker poröst. Rör ner sirapen.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Blanda till en slät deg.
Forma degen till en rulle och lägg den på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda i 15-20 minuter och låt sedan svalna något.
Skär längden i sneda, ca 2 cm breda bitar. Lägg över dem på ett galler för att kallna.
Smält chokladen och ringla över kakorna.

Ät och njut med någon du tycker extra mycket om!!!

6 kommentarer :

Rosor och ruiner sa...

Tack, det där måste jag prova, dom såg så goda ut! Kanske i min nya hjälpreda i köket..! Smör använder jag alltid, blir bäst så och nyttigare inbillar jag mig.

White sa...

Nu har jag, anonym skaffat mig ett namn..receptet låter hur smarrigt som helst, vilket jag ska prova och bjuda på ikväll till kvällskaffet..tack!

Anonym sa...

God morgon kära inredningsfru!
Förstår att livet känns extra glatt för dig nu!
Härligt!!!
Måste nu passa på att undra över den ev garageloppisen under skördefesten du nämnt för ett tag sedan. Blir den av?
Supermånga tack för trevlig läsning hos dig!
Kram kram

Anonym sa...

Tack för receptet. Ska baka dessa kakor på fredag då det är min tur att baka fredagskaka.Hoppas att alla mina lärarkollegor uppskattar det här nya receptet. Verkar gör gott...Magdalena

Anonym sa...

Hejsan! Har kikat in på din blogg under ca ett års tid och tycker man får en så positiv känsla varje gång man besöker den! Provbakade dessa chokladknäcksnittar i helgen och de fick högsta betyg av både min sambo och min kakexpert till farmor ;) Tack för en härlig blogg! Kram Marie

Tina sa...

Det var väl mycket, mycket märkligt... Gjorde dessa kakor idag och de ser INTE ut som dina :). Jag tycker själv att jag är kung (drottning) på att baka, så jag förstår ingenting. Mina blev väldigt goda, men ser mer ut som chokladbiscotti, HAHA. Så då undrar jag vad du med dina magiska fingrar gör som jag missade??? Jag KRÄVER ett svar!! På stört helst, så jag kan prova igen :D Ha en trevlig helg! Kramar från Tina(fifi93)