fredag 15 april 2011

Vårväder!




Idag har det promenerats som bara den i det vackra vårvädret här på the Island. Solen har värmt, fåglarna har kvittrat och överallt blommar vackra små vitsippor. Ljuuuuvligt!

Imorgon ska altanmöblerna plockas fram och jag längtar efter att så sitta med näsan i vädret och få lite fräknar på mitt jag lilla fejs. För nu är väl ändå våren och värmen här för att stanna?!? Japp, så får det bli. För det har jag bestämt!

Veckans sista Middagskorg har avnjutits och idag stod det tacopaj på menyn. Det tackar man ju inte nej till - mums! Receptet får ni här:

Tacopaj med guacamole

Pajdeg;
3 dl vetemjöl
Salt
75 g smör (jag tog ca 1/2 dl olivolja oxå. Tycker att det ger smidigare och godare deg)
½ dl vatten

Fyllning:
Nötfärs ca 500 g
½ purjolök
1 påse tacokrydda (jag tog lite oregano, 1 pressad vitlöksklyfta och guess what... jo, lite italiensk salladskrydda så klart :D)
2 dl vatten

Täcke:
2 tomater
1 dl crème fraiche
2 msk majonnäs
½ påse riven ost
(jag kryddade med vitpeppar och salt oxå)

Guacamole:
1 avocado
1 dl matyoghurt
¼ citron, saften
Salt (jag tog italiensk salladskrydda + citronpeppar)
1 krm sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 °ändra sedan till 225°. Blanda mjöl och salt i en matberedare. Tillsätt smör och sist vattnet och kör tills det blir en deg (eller gör som jag och knåda med händerna istället). Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Förgrädda skalet i mitten av ugnen i 200° i ca 10 minuter.
Skala och strimla purjolöken fint. Stek nötfärs och purjolök tills de fått färg. Tillsätt tacokrydda. Häll på vattnet och rör om. Låt puttra tills vattnet är nästan borta, ca 10 minuter. Häll fyllningen i pajskalet. Skölj och skiva tomaterna. Sprid ut dem över köttfärsen.
Blanda crème fraiche, majonnäs och riven ost. Bred ut över tomaterna.
Grädda mitt i ugnen i 225°i ca 20 minuter tills ytan fått fin färg.
Dela avocado och ta bort kärnan.
Gröp ur fruktköttet och lägg i en matberedare/mixerskål.
Tillsätt matyoghurt, citronsaft, salt, sambal oelek och pressad vitlök.
Mixa allt till en slät smet (jag mosade med en gaffel eftersom jag är för lat för att rengöra mixern).

Servera tacopajen med guacamole och en fräsch sallad. Å njuuut av att det är fredag :)

KRAM

// Inredningsfrun

1 kommentar :

Änglaskåp sa...

Kikar runt lite bland bloggar och hamnade här...åhhh va gott det ser ut...måste pröva att göra...så kul när bloggare delar med sig av goa recept :)Ha en fin helg//Kicki