måndag 2 maj 2011

Inget nytt under solen kanske!



Lyx att få maten hemkörd!

Efter en lååååång dag idag så var det nästan löjligt lyxigt att få middag för en hel vecka hemkörd idag. Det passar mig perfekt nu att bara få saker serverade. Dessutom är det ett plus om jag slipper tänka (eftersom det inte resulterar i någon gott just nu när jag befinner mig i amnings-koma). Dagens middag var smuggelbiffar med potatismos och sockerärtor. Mums! Å här kommer receptet;

Potatismos:

Ca 1 kg potatis
Salt
1 msk smör
1–1½ dl mjölk
Eventuellt 1 krm riven muskot
Svartpeppar
Smuggelbiffar:
1 frp nötfärs ca 500 g
2 msk ströbröd
½ tsk sambal oelek
1 ägg
½ grön zucchini (jag rev även ner två små morötter som låg och skräpade i kylen)
Salt & svartpeppar
Smör
Italiensk snabbsås:
2½ dl gräddfil
2 tsk italiensk salladskrydda
Tillbehör:
½ frp sockerärter (jag tog lite coctailtomater också)

Gör så här:
Skala och skär potatisen i tärningar som sedan kokas i lättsaltat vatten tills de blir mjuka, ca 10 min.
Blanda nötfärsen med sambal oelek, ströbröd och ägg. Skölj och riv zucchinin fint och blanda i. Krydda med en nypa svartpeppar (jag tog snarare en skopa svartpeppar. I löööv svartpeppar! Jag tog även lite oregano och salladskrydda). Forma till 8-10 biffar och stek i lite smör ca 3 min på varje sida.OBS! Salta dem när de är i stekpannan annars kan saltet göra zucchinin lite mosig om man saltar direkt i smeten.
Häll av vattnet från potatisen.
Klicka i smör, smaksätt med svartpeppar och ev riven muskot. Ta fram en elvisp (jag mosade bara med en sådan där "mosare" i plast"), späd med mjölk, lite i taget och rör försiktigt med elvispen till önskad konsistens.
Blanda gräddfil med italiensk salladskrydda.
Koka upp vatten till sockerärterna och låt dem doppa sig i max 1 minut. Servera smuggelbiffarna med potatismos, italiensk snabbsås och sockerärtor.

Ät och njut!!

Detta är ju egentligen inget nytt under solen men VARFÖR gör man inte sådan här oftare?? Så lätt, gott och räcker till många.Till och med vår icke-mat-intresserade två och ett halvt åring mumsade glatt i sig av smuggelbiffarna (kanske för att han trodde det var hamburgare). Perfekt!!

Vad har ni mumsat på till middag idag, käre bloggläsare?

KRAM

// Inredningsfrun

2 kommentarer :

Tina Dalemo sa...

Härligt. Måste kolla om middagskorgen levererar där jag bor.

Malin sa...

Ser härligt ut! Här blev det kasslergratäng med soltorkade tomater och parmesan. Gott det också, även om jag själv var tvungen att inhandla ingredienserna :)