torsdag 23 juni 2011

Saker jag måste gå igenom för er skull.




Sötaste lilla provstickan i trä kommer från Ellis Corner.

Ja, tänk så många saker jag måste gå igenom för er skull, käre bloggläsare. Som att baka en massa nya saker och dessutom provsmaka också. Oj,oj, oj. Stackars, stackars mig.

Så nu har jag bakat och smakat toscarabarber-pajen å den har jag inte gjort för sista gången. En massa härliga nötter, syrlig rabarber med en touch av kanel och sedan mumsig toscasmet on top. Lovely. Så här kommer receptet. Only for you;

Toscarabarber-paj

Pajdeg:
* 1 dl sötmandel (jag tog hälften hasselnötter och hälften sötmandel)
* 1 msk strösocker
* 1 dl vetemjöl
* 50 gr smör/margarin

Fyllning:
* Ca 1 l rabarber skurna i bitar
* 1 dl socker ( jag tog hälften vanligt socker och hälften ljust muscovadosocker)
* 2 msk vetemjöl
* Jag tog även en tsk kanel.

Toscasmet:
* 75 gr smör/margarin
* 3/4 strösocker
* 2 msk kaffegrädde
* 1 1/2 msk vetemjöl
* Solrosfrön, pumpakärnor och rostade salta mandlar (OBS! Viktigt att de är salt eftersom det ger en extra schwung till själva toscan.)

Kör mandlarna (och ev. hasselnötterna) i en matberedare (jag malde dem i en hederlig gammal mandelkvarn). Blanda i socker och mjöl och tillsätt margarin. Kör ingredienserna tills det blir en deg. Tryck ut den i pajformen.

Skölj och dela rabarbern. Lägg dem i en skål/påse och blanda med socker, vetemjöl och kanel och häll över pajskalet.

Lägg alla ingredienserna till toscasmeten i en kastrull och koka upp. Häll smeten över rabarbern och grädda i 175 -200 grader tills pajen fått fin färg. Servera med vispad grädde, glass eller vaniljsås. Ät och njuuuuuut!

Nu håller vi alla tummar vi har att solen lyser på oss i morgon så att vi kan vara ute och dansa kring midsommarstången.

KRAM

// Inredningsfrun

Pssssssss..... Om ni använder en lika stor pajform som jag gjort behöver ni göra en dubbel sats. Men det är ju ingen direkt nackdel :).

5 kommentarer :

Anonym sa...

Vi vill bara önska Er en riktigt
mysig midsommar!

Kramar ifrån andra sidan sundet

A House With A View sa...

Wow, den pajen verkar helsmaskig!!! Och häärliga bilder!

Önskar dig en riktigt fin midsommar!

kraaaaaaaaaaam aka

Caroline Dourén sa...

Såg det fina reportaget i tidningen om ert vackra kök, mycket fint!!! Önskar dig och din familj en riktigt härlig midsommar! Kramar

Anonym sa...

Jag tycker sååå synd om dig som måste plågas med att baka alla godsaker ;-) Haha!
Kakan ser underbart god ut, tack för receptet!
Ha en härlig midsommar.
Kram MiaF

topdesign sa...

Så kul att se att du använder dig av produkter från IBs Mynteserie, den lilla vispskålen är så gullig och användbar. Vi gjorde chokladpannacotta i våra till efterträtt i går, det blir ganska stora portioner, men å andra sidan så får det plats med mycket bär i också!! Vilken tidning är ditt kök med i? Fortsatt fin midsommar.
Kram Lena