lördag 9 juli 2011

"Enkelt-as-hell-burgare";




Å sååååå kom värmen igen - tjohooooooooooo!!! Idag har vi invaderat stranden med parasoll, brasse-stolar, liggdynor, kylväskor, badbollar, grävskopor, hink, spade och en babysitter. Snacka om familjen Taikon :). Men mysigt har vi.

Idag slänger jag in ett recept på godaste laxburgarna som blir klara på tio minuter. Jag slänger mina i stekpannan eftersom de bara ska stekas ca 4 minuter på sida. Men om man nu är ambitiös och vill slänga dem på grillen istället så glöm inte att lägga dem på folie och inte direkt på gallret. Då blir det messy vill jag lova. Iallafall. Här kommer receptet på mina enkelt-as-hell-burgare;

Inredningsfruns laxburgare med dill-och äppeldressing

(6 st burgare)

* 500 gram laxfilé + två skivor kallrökt lax (uteslut inte den kallrökta laxen eftersom den är pricken över i:et!!)
* 1-1,5 msk skånk senap (BÄSTA till detta)
* gräslök och dill (ca två matskedar gräslök + en msk dill. Jag tog frys eftersom det vad det enda jag hade hemma)
* 1 dl turkisk yoghurt (jag tog den som har 3,5 % i fetthalt, men det ju bra med vad som helst typ creme fraiche eller grekisk yoghurt också - prova)
* 2 äggulor
* citronsalt (finns sådant där flingsalt som är smaksatt med citron som jag använder) och peppar efter smak. Å så lite italiensk salladskrydda, så klart, efter tycke och smak.
* 12 skivor rågbröd (Eller ja. Ta vilket bröd du vill, tycker om eller har hemma) så att du får botten och lock till alla burgare.

Hur Ni gör´t:

Lägg alla ingredienser till burgarna i en bunke och mixa med en stavmixer till en slät smet. Det bästa är om laxen är lite halvtinad och kall för då blir den lättare att forma till burgare. Häll olivolja + en klick smör i en stekpanna och stek på medelvärme ca 4 minuter på varje sida. Laxburgarna är klara när det känns lite "hårda" om du trycker i mitten på dem med fingret.

Dill- och äppeldressing

* 1,5 dl creme fraiche + 2 msk majonäs
* 1, 5 tsk skånsk senap
* 0,5 dl finhackad dill
* 0,5 dl gräslök

* ett halvt rivet grönt äpple
* Italiensk salladskrydda, peppar, en knivsudd curry

Blanda alla ingredienser i en skål och smaka av.

Stek rågbröden i lite olivolja i en stekpanna och lägg på sallad, laxburgare, rödlök och toppa med dill- och äppeldressingen och en skiva bröd. ÄT och NJUUUUUT för dra mig baklänges så goda de är.

Vi tog tog resterna av gårdagens laxburgare med oss till stranden och de smakade minst lika gott som nystekta!

KRAM

// Inredningsfrun

1 kommentar :

Johanna Stålros sa...

Så GOTT det låter!!!!! Ska spara detta i minnet....kram Johanna