måndag 29 augusti 2011

Hitte-på-kaka










Härom dagen bakade jag den superlätta och fantastiskt goda plommon-kakan (eller hitte-på-kaka) som vi kallar den här hemma. Men denna gången la jag äpplen (som jag först skar i små bitar och la i en skål tillsammans med socker en del kardemumma och en del kanel) i botten av kakan istället. Å denna gången rev jag även i en extra bittermandel för att förhöja mandelsmaken ytterligare. Dessutom (som grädde på grädde på grädde på moset) så hackade jag i hasselnötter i smeten också (+ malda hasselnötter) för att få den lite extra "chunky". Å så serverades kakan ju så klart ljummen och med lättvispad grädde. Ljuuuuvlig gott! Så nu vet ni vad ni ska göra om ni råkar springa på en massa äpplen eller plommon. Receptet hittar ni HÄR.


KRAM

// Inredningsfrun

10 kommentarer :

Stina sa...

Verkar supergod. Härliga bilder.:-) Stina

Johanna Stålros sa...

Underbara bilder!!!!

Unknown sa...

Nu har jag röstat, full pott så klart för ert mysiga hem :)

Praliner sa...

Har ju inte facebook...men du har min röst iallafall. Kakan ser ljuvligt god ut!
Må bäst! Jackie

Anonym sa...

Nu är det röstat !
Lycka till !

Hälsningar från Helsingborg

fina frun sa...

Självklart går jag in och röstar :)

Unknown sa...

Vilken helt underbar blogg. Kom hit tack vare tävlingen om Sveriges charmigaste hem! Så inspirerad jag blev av att göra om både på landet och i stan. Såååå vackert hem ni har. Ja, jag kommer att rösta på ölandshemmet. Lycka till. håller tummarna

Anonym sa...

Ljuuvliga bilder, läckra recept och roliga inlägg ! Blir glad och får inspirtaion ! kram J

TapetserarEva sa...

Röstat och ska absolut prova din finurliga hitte-på-kaka!
Alltid kul att kika in på din blogg.Ha det fint//Eva

Frusol sa...

Tillbaka från värmen ( och 7 dygn med monsunregn...) och självklart får ni min röst nu med. Kakan ser galet god ut, blir till att prova, dock utan nötter för min del.