fredag 4 november 2011

Repris!



Idag har vi ätit en favorit i repris från Middagskorgen till middag. Denna lilla eminenta rätt passar utmärkt både till vardags och till fest då man kan göra mycket på en gång. Perfekt till lunchlådan och perfekt till middagsbjudning då man är många (bara att dubbla receptet). Me like! Matigt, kryddstark och fantastiskt gott är det iallafall och hade jag inte ammat så hade jag garanterat tagit en iskall Hof till denna rätt. Men det går minst lika bra med vatten. Eller ja. Med betoning på minst. Men amning före öl. Så enkelt är det. Iallafall.

Här kommer receptet på denna ljuvligt goda thaifärs med cocosmjölk och nudlar. Yummi!

Thaifärs med cocosmjölk och ingefära (4 portioner)
1 frp nudlar
Thaifärs:
1 frp ekologisk nötfärs ca 500 g (idag tog vi blandfärs och det funkar det också. Inte lika bra. Men det funkar.)
½ purjolök, den gröna delen
1 röd paprika ( jag slängde i en grön paprika oxå)
1 bit färsk ingefära ca 50 g
Olivolja
Salt
1 tsk curry (jag tog två tsk and then some)
1 tsk soja (jag tog två och minskade på saltet istället)
1 burk kokosmjölk
(jag tog även 2 msk tomatpuré för att balansera upp hettan med lite sötma)
½ isbergsallad
How to do it:
Koka nudlar enligt anvisningar på förpackningen.
Skiva purjolöken fint och skölj den i ett durkslag. Skölj och skär paprikan i små bitar. Skala och riv ingefära fint. Bryn nötfärsen i olivolja en panna. Salta och tillsätt purjolök, paprika och riven ingefära. Krydda med curry (ev. tomatpurén) och tillsätt soja och kokosmjölk.
Låt koka ihop under omrörning 3-4 min.
Skölj isbergsallad och ta fram fina blad som du lägger som skålar på talriken.
Servera Thaifärsen i salladsskål med nykokta nudlar.
Ät och njuuuut!

Imorgon ska jag och mysig väninna ta och besöka Gårdby Kafé & Lanthandel. Ryktet säger att de har plockat fram jul-lull-lull i butiken och det måste jag nu naturligtvis inspektera. Nu är det ju liksom hög tid att börja investera i lite nytt julpynt. Det är ju bara ett par veckor kvar. Eller vad säger Ni? Har ni också börjat att "reka" årets julpynt?

En riktigt mysig fredagskväll önskar jag Er, goa läsare!

KRAM

// Inredningsfrun

Pssssssssssst....... HÄR får du fler bilder och lite annat smått och gott om "Inredningsfrun". Bara till att "Gilla" :)!!! See you there!

Inga kommentarer :