torsdag 2 februari 2012

4 av 5!




Eftersom det redan är fredag imorgon (oh my!!!) så måste jag ju bara kasta in ett lättlagat fredagsmys-recept som gillas av både stora och små underverk. Receptet kommer från Middagskorgen och detta recept fick fyra "I" (= Inredningsfrun så klart) av 5 möjliga av min käre make och mig och detta recept gör vi garanterat om igen snart. Dessutom är den perfekt som bjudrätt också eftersom man bara kan dubbla receptet för "såsiga" recept brukar ju räcka till många och det gillar jag!!! Så. Här kommer receptet som känns lite lyxigare vardagsmat och perfekt till fredagsmiddagen. Enjoy;

Marinerade kycklingsticks med paprikaströssel
(4 portioner)

Marinad:

½ citron, pressad saften
1 tsk sambal oelek (ta lite mindre om kidsen inte gillar när det är starkt och lite mer om ni gillar hetta)
1 msk soja
1 pressad vitlöksklyfta (jag tog två.... stora.... vitlök är bra nu i förkylningstider!)

Kycklingsticks med paprikaströssel:
1 frp tinade kycklingfiléer 700 g
Smör
1 stor gul lök
1 msk paprikapulver (jag tog två msk)
½ dl tomatpuré (jag tog 1 dl)
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
2 dl crème fraiche (ta nu riktig ekologiskt fet-creme fraiche och inte någon av alla dessa halvdana light-grejorna. Kanske funkar ibland men till denna rätt är det godast med the real deal.)
1 röd paprika (jag tog en och en halv för jag äääälskar paprika och hade en halv liggande i kylskåpet)
Salt & svartpeppar
Färsk spenat

Ris

How to do it;
Blanda marinaden till kycklingen och marinera kycklingfiléerna, gärna över dagen i kylskåpet.(Ooops! Detta moment glömde jag så det fick bli en snabbmarinad medan riset kokade).
Sätt ugnen på 225°. Koka ris enligt anvisningar på förpackningen.
Skär kycklingfilén i långa strimlor och stek dem lätt så att de får färg (jag steker dem hastig på hög värme så att de får färg runt om men inte är genomstekta eftersom de ändå ska in in ugnen.) Lägg därefter kycklingdelarna i en smord ugnssäker form och stek i ugnen ca 15 minuter.
Skala och finhacka gul lök. Fräs gul lök och paprikapulver i lite smör i en stekpanna.
Tillsätt tomatpuré, grönsaksbuljongtärning, vatten och creme fraiche och låt koka ihop.
Skölj, kärna ur och skär paprikan i små tärningar. Tillsätt paprikan i såsen och låt bli varmt.
Servera kycklingen tillsammans med ris och färsk spenat.

Yummi, yummi!!!

Nu ska jag kasta min lilla lekamen hejdlöst rakt ner i bingen och förhoppningsvis ta igen lite sömn. God knows att jag behöver det efter denna veckan :S.

Natti natti!

KRAM

// Inredningsfrun

5 kommentarer :

Vita möbler och barnbus sa...

Hejsan hej!
Åhh,detta vill jag göra till lilla (stora) familjen idag....men vad är sambal oelek????
Är det någon krydda och vart hittar man den?
Många frågor ;-)

Ha en härlig fredag
Kram//Anja

Sanne sa...

Sambal oelek är en kryddig stark pasta. Finns på glasburk. Perfekt att ha i grytor osv.
Finns i vanliga butiker, ofta ställer de dem på sk internationella hyllor.

Anonym sa...

Låter jättegott, men en fråga, kanske lite konstig men jag funderar lite på en sak...varför ska kycklingen in i ugnen för att bli klar, man kan väl lika gärna steka den klar på spisen? eller oxå kan tänka mig att man häller på såsen och ställer in i ugnen så att kycklingen blir färdig...

Mvh Caroline

Vita möbler och barnbus sa...

Tack så mycket :-)
Då ska jag prova detta receptet nu när jag vet att det är
en krydda ;-)

Kram//Anja

Vit, vitare, vitast sa...

Det blev galet gott, även om jag gjorde om receptet lite ;) Dels för att jag inte hade alla ingredienser hemma, dels för att jag gjorde allt som en gryta :) Tack för receptet!!