söndag 8 april 2012

När ni har ägg upp till öronen!




När ni har känner att ni har ägg och sill upp till öronen (inte bokstavligen hoppas jag för då undrar jag minsann vad ni sysslar med där hemma på era kammare.....) kommer här ett smaskigt och lättlagat recept. Det är en klassiker fast på plockvis som är perfekt nu när det är högtider då man gärna sitter länge och myser kring middagsbordet. Lite prat-prat-plock-plock-typ av mat. Så. Only for you;

Flygande Jakob på plockvis; (4 port, 30 min)

Ris

Flygande Jakob:
1 frp tinade kycklingfiléer 700 g
Salt & svartpeppar
Smör
1 dl vispgrädde ( jag tog två)
1 dl mjölk
1 dl crème fraiche
1 msk tomatpuré (jag tog 2 msk)
½ dl jordnötssmör (jag tog 1 dl eftersom jag är barnsligt förtjust i det)
½ tsk salt
Tillbehör:
2 bananer
1 frp bacon
Ca 2 hg champinjoner
Smör
½ tsk curry
½ frp små tomater
½ påse sallatsmix
How to do it:
Sätt ugnen på 225°. Koka ris enligt anvisningar på förpackningen.
Strimla de tinade kycklingfiléerna. Salta och peppra och bryn dem i smör tills de fått fin färg. Lägg dem i en ugnssäker form. Blanda vispgrädde, mjölk, crème fraiche, tomatpuré, jordnötssmör och salt och häll det i formen. Tillaga i mitten av ugnen 15-20 min. Lägg samtidigt in bananerna med skal i ugnen (Tips. Byt inga blöjor eller något annat under tiden the bananas är i ugnen för då ja.... kan de bli liiiiiiite tiny tiny torra...hm....). Ta ut bananerna ur ugnen efter 15 min och när de svalnat något dela dem på längden(ooops.... jag delade mina innan.... kan ju varit därför de blev torra. Så går det när man bara kolla på bilderna och inte läser så noga :)). Strimla och fräs baconet knaprigt. Låt bitarna rinna av på hushållspapper. Skär och bryn champinjonerna i smör och curry. Skölj och dela de små tomaterna i halvor. Skölj sallatsmixen. Lägg upp tillbehören i små skålar. Servera Flygande Jakob på plockigt vis med ris, grillade bananer, bacon, champinjoner, tomathalvor och sallat.

Enjoy!

Visst är det galet skönt att det fortfarande helg imorgon, trots att det är måndag. Det borde lagstadgas. Måndag = Helgdag. Eller vad säger Ni :)?

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssst..... Receptet kommer från Middagskorgen.

2 kommentarer :

Lena - gott för själen sa...

Måndag = helgdag, ja tack.

Kram Lena - gott för själen

Browneyedgirl sa...

Det var hundra år sedan jag gjorde flygande jacob, är ju så gott =) Tar med detta receptet. Tack <3 Kram och ha en toppen dag!