torsdag 23 augusti 2012

Middagskorgen!





Denna veckan har vi lyxat till det med Middagskorgen här hemma. Gud-i-den-lilla-himlen så skönt att någon säger till mig vad jag ska göra för middag och dessutom kommer och lämnar en kasse med ekologiska råvaror som blir fräsch, lättlagad mat (inga hokus-pokus-rätter som kidsen inte gillar utan lite husman med en twist, typ) för fem dagar. Bästa! Om inte det är vardagslyx så säg!! Jag betalar gärna lite extra för att slippa "vad-bliiiiiir-det-för-maaaat-ska-vi-äta-det-igeeeeeen"-träsket. Mer än gärna :).

Dessutom brukar det alltid bli lite grand kvar från middagen som man kan äta till lunch dagen efter. Perfekt. Gårdagens recept från Middagskorgen bjuder jag er på idag. Varsesålitegoda;

Stora köttbullar med fetaost

Ca 1 kg potatis
Köttbullar med fetaost:
1 frp nötfärs ca 500 g
1 ägg
Salt & svartpeppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 kruka persilja, finhackad
½-1 dl vatten
½ frp fetaost
Olivolja
Skysås:
Steksky
1 tsk soja
1 köttbuljongtärning
2 tsk maizena
1½ dl vatten (Jag tog en skvätt grädde också. Gott!)
Svartpeppar
Melonsallad:
½ honungsmelon
2 tomater
½ påse sallatsmix
1 msk olivolja
2 tsk vitvinsvinäger
Salt & svartpeppar
(jag smulade även ner lite extra fetaost som blev över. Nom nom nom!!)
How to do it:
Skala/skrubba potatisen och koka den i lättsaltat vatten.
Blanda nötfärs med ägg, salt, svartpeppar, pressad vitlök, finhackad persilja och vatten till en ganska kladdig smet. Skär fetaosten i tärningar (ska in i mitten av köttbullen).
Rulla nötfärsen i 12 jämnstora bullar (eh... jag gjorde nog lite extra stora bullar och fick åtta stycken) som sedan plattas ut en i taget i handflatan och lägg i en fetaosttärning i mitten och rulla ihop till en rund köttbulle. Hetta upp olivolja i en stekpanna och bry köttbullarna runt om. Lägg köttbullarna i en ungsfast form

Använd stekskyn som finns kvar i stekpannan och tillsätt soja och köttbuljongtärning.
Blanda maizena med vattnet och rör ned i skyn (släng i en skvätt grädde eller mjölk för extra mums). Låt skysåsen koka upp. Smaka av med svartpeppar.
Skala och kärna ur honungsmelonen och blanda med tomater och sallat (jag tog även lite extra fetaost). Blanda till vinägretten och häll över.

Servera nom-nom-köttbullarna med kokt potatis och melonsallad. Ät och njuuuut!

Så. Dagens tips. Only for you :)!

Nu, kolla Robinson. Snart, beställa skor (någon som vet hur de är i storlekarna?!?).

KRAM

// Inredningsfrun

2 kommentarer :

Browneyedgirl sa...

Ser underbart gott ut =)
Kanske man skulle testa! Tack för inspiration. Kram och ha en härlig fredag!

Anonym sa...

Gu,det ser jätte gott ut.Måste pröva det.Engla har jag sätt har likadana skor om du vill fråga. kram